פירות יבשים כל מה שחשוב לדעת

פירות יבשים

פירות יבשים אהובים במחוזותינו ובט"ו בשבט אין בית בישראל שלא מקבל או קונה פירות יבשים ברוח החג

פירות יבשים נתפסים בעיננו כממתק של הטבע, האופציה הבריאה ביותר מבין מבחר המתוקים העומד בפנינו ואנו חשופים אליו וכמובן שאם כבר לאכול מתוק, אז לפחות  שיהיה בריא ולפחות שיהיה טבעי!

אז זהו שלא כל כך טבעי ולא בהכרח כל כך בריא,

מה חשוב לדעת על פירות יבשים לפני שאנו ממהרים לאכול אותם?

חומרי שימור וצבעי מאכל

לפירות יבשים רבים מוסיפים חומר בשל גופרית (סולפאטים) E-220

זהו חומר שמאריך את חייה מדף של המוצר ומעניק צבע טוב יותר לפרי ,

לדוגמה- משמש מיובש טבעי הוא בצבע חום ולא כל כך נראה אסטתי לעין המיומנת שלנו, אך בהוספת הסולפט- צבעו הופך לדומה לצבע המשמש הטרי- כתום עז.

מדוע חומר זה הוא בעייתי? היות ויש אנשים הרגישים אליו ויכולים לחוות תסמיני אלרגיה, שילשולים ובחילות.

צבעי מאכל נוספים שנוהגים להוסיף לפירות יבשים הם מקבוצת צבעי המאכל שבארצות רבות יצאו מהחוק:

טטרזין E-102 חומר מבוסס על נפט המעורר תגובות אלרגיות במיוחד לחולי אסטמה ט=ולרגישים לאספירין

יילו סנסט E-110 גם הוא מבוסס על נפט ועלול לגרום להיפראקטיביות ובעיות קשב, גידולים בכליות וגידולים סרטניים נוספים, פגיעה בכרומוזומים וגרימת מוטציות גנטיות, החמרה של תופעות אלרגיות

בשנת 2007 פורסם דו"ח של סוכנות המזון הבריטית בו נקבע כי שילוב של כמה צבעי אזו ובהם טרטרזין עם סודיום בנוזאט קשור להיפראקטיביות אצל ילדים. בעקבות המחקרים הללו נאסר על הוספת הצבע למזון בנורווגיה בישראל יש חובה לציין את דבר הימצאותו של התוסף במזון ובמשקה.

פירות יבשים שאליהם מוסיפים צבעים אלו הם לדוגמה קיווי, פאפאיה, אננס מיובשים.

תוספת סוכר

על אף שפירות הם מתוקים במהותם, בחלק לא מבוטל מהפירות היבשים מוסיפים סוכר לקבלת טעם מתוק עז יותר

אננס, פאפאיה, קיווי, בננה, חמוציות הם רק חלק מהדוגמאות שבהם חלק מהותי מהערך הקלורי של הפרי הוא סוכר מוסף.

פלח אחד של אננס או פאפאיה- מכילים 50 קלוריות- כמעט כמו אכילת פרי טרי אחד בשלמותו!

חמוציות ללא סוכר אמיתיות הן כשמן- בעלות טעם חמצמץ.

איך נדע האם הוסף סוכר בפירות יבשים?

לא תמיד נדע- תמיד כדאי להסתכל בכתוב על גבי הסימון התזונתי.

דרך  טובה היא לחלוט את הפרי היבש במים רותחים לפרק זמן קצר  בכדי שהסוכר יצא למים.

ויטמינים in or out?

תהליך הייבוש גורם לאובדן מרבית הוויטמין C שהיה בפרי וכן את מרבית המים שהיו בו, למעשה הפרי מצטמק ומאבד עד כדי שביעית ממשקלו המקורי, בשל כך ערכם התזונתי והקלורי של 100 גרם תמרים לחים שונה מ-100 גרם תמרים מיובשים.

מה שכן- מינקלים כמו אשלגן, אבץ, ברזל, סלניום, סידן- לא נהרסים בתהליך החימום

דיאטטי או משמין?

חשוב לזכור שמכיוון שרוב המים הוצאו, פירות יבשים הם עתירי קלוריות וסוכר

לדוגמה- 2 יחידות תמר מג'הול שוות ערך ל כ60 קלוריות = פרי רגיל

ב 100 גרם בננה מיובשת יש כ  519 קלוריות.  10 יחידות יספקו כ-35 קלוריות.

פרוסות הבננה המיובשות מטוגנות בשמן, ולכן אינן מומלצות. הן מכילות 33% שומן, כמו בגבינת שמנת, ולמרות תכולת הסיבים והאשלגן הרבה שבהן, עדיף לאכול בננה טריה.

החסרונות (תכולת הקלוריות והשומן הגבוהה) עולים על היתרונות שמספקים הסיבים והאשלגן.

בכל אופן חשוב לדעת שכמו כל מזון אחר- הכל במידה. כמויות מזון גדולות, בינהם פירות יבשים עלולים להביא לצריכת קלוריות מוגברת ועלייה במשקל. אם ברצונכם לשמור על משקל תקין או לרדת במשקל, כדאי שתהיו בבקרה על הכמות שאתם בוחרים לאכול בכל פעם.

אז מה מומלץ לעשות לגבי פירות יבשים ?

1. רצוי לקנות פירות יבשים אורגנים, באריזה סגורה

כך תדעו שלא הוסיפו לפירות חומרי הדברה, סוכר, סולפטים וצבעי מאכל ותקבלו פרי נקי ממיני תוספות לא מזוהות (החסרון- יקר יותר ובשל חסר חומרים משמרים-  חיי מדף קצרים יותר)

2. לבחור פירות יבשים בריאים יותר לדוגמה:

גוג'י ברי- SUPER FOOD עתיר באנטיאוקסידנטים,קסנטאין, בטא קרוטן, אשלגן וברזל.טעמו בעל מתיקות עדינה בלבד וניתן לקחת כף ולהשרות במים רותחים, לשתות את המים לאלחר הצבע האדום התפשט לנוזל ולאכול את הפרי כאשר הוא במרקם יותר מרוכך.

חרובים-  ב 100 גרם 222 קלוריות. חרוב אחד מכיל כ-45 קלוריות, וכף אבקת חרובים מכילה 18 קלוריות.  חרובים עשירים מאד בסידן וחרוב אחד מכיל כמות סידן כמו בשליש כוס חלב.

 הם עשירים מאד גם בסיבים: חרוב אחד מספק רבע מהצריכה היומית הממוצעת של סיבים למבוגר!

אבקת חרובים יכולה לשמש כתחליף בריא יותר ודל יותר בקלוריות לקקאו במאפים שונים.

תגובות

תגובות

top