חג הפסח – מדריך לשמירה על המשקל בחג

חג הפסח ודיאטה

כיצד לאכול וליהנות ממאכלי חג הפסח  ועדיין להצליח לשמור על המשקל?

הרי רק סעודת ליל הסדר היא סעודה מתמשכת וארוכה שיכולה להכיל 1,500 ואף 2,500 קלוריות לארוחת החג.

אספתי מספר טיפים שיעזרו לשמור על המשקל ולעבור את חג הפסח בהנאה וללא קילוגרמים מיותרים

בערב  חג הפסח מומלץ להפוך את הארוחות-

בערב חג הפסח חשוב להפוך את הארוחות כך שארוחת הצהריים תהיה ארוחה קלה בסגנון של ארוחת ערב ביום רגיל. אפשר לאכול: סלט עם גבינה/טונה/ביצה וכו'.

מומלצת ארוחת ביניים קלילה כמו פרי, יוגורט או סלט ירקות על מנת לא להגיע מורעבים לארוחה.

בערב החג  חשוב לאכול במהלך היום-

יש חשיבות לכך שלא  "נצום"  חצי יום במטרה לחסוך קלוריות לארוחת החג. לרוב חיסכון כזה עולה לנו לאחר מכן ביוקר:

מגיעים לארוחת ליל הסדר מורעבים, אוכלים הרבה יותר וצורכים בסופו של דבר הרבה יותר קלוריות.

להגביל נשנושים בעת קריאת הגדת הפסח – כבר בעת קריאת ההגדה אנו צוברים קלוריות:

מהביצה, המצה ,החרוסת , החזרת וכוסיות היין.

שימו לב-  גם למאכלים מסורתיים יש קלוריות!

מומלץ לטעום בכמות קטנה את המזונות עליהם מברכים במהלך קריאת ההגדה ולהימנע מנשנושים מיותרים לפני הארוחה.

לבחור את היין הנכון-

גם בחירת היין חשובה:

יין אדום יבש גם בריא יותר:  בריא ללב ולמערכת כלי הדם ובנוסף יכיל פחות קלוריות לעומת יין תירוש מתוק או מיץ ענבים

1/2  כוס יין- 80 קלוריות לעומת יין תירוש מתוק– 160 קלוריות.

בחישוב פשוט נכפיל ב- 4 כוסות- יוצא המון!

בארוחת ליל הסדר מומלץ לקחת כף מכל מנה-

חשוב ומותר ליהנות ממאכלי החג, אך מומלץ לקחת מעט מכל מנה– גם בשל הדחיסות הקלורית הגבוהה וגם מכיוון שפשוט יש המון אוכל, לא חייב לקחת "הכל מהכל"

צלחת אחת מלאה בהחלט תספיק לנו לאחר מנת מרק ומנת  דג .

אנחנו נוטים לאכול עם העיניים ולכן צלחת מלאה מרגיעה אותנו

עלינו לקבל החלטה מראש  שאת הארוחה הזו  אנחנו לא מתכוונים לסיים  בתחושת דרגת "פיצוץ ומלאות",

ננסה לדמיין כמה נחמד יהיה לחזור לבית לאחר ארוחת החג מבלי להצטרך לפתוח כפתור במכנס עם תחושת קושי וכבדות.

עיקרון הצלחת האחת-

סיימתם את המנה?

פנו את הצלחת ואת הסכו"ם למטבח, כך לא נוסיף לנשנש ולאכול עם העיניים.

מאכלי חג פסח מסורתיים- אל תגידו שלא ידעתם :

מצות- המצה מכילה בממוצע כ-110-130 קלוריות ליחידה ולכן היא שוות ערך ל1.5- 2  פרוסות לחם רגיל ו4  פרוסות לחם קל.

המצה הרגילה יבשה וכמעט ואינה מכילה מים וסיבים תזונתיים ולכן גורמת לתחושת כבדות, קושי בעיכול ואצל חלק מהאנשים אף לעצירות.

מומלץ לבחור מצות מקמח מלא או מקמח כוסמין – מצות בעלות ערך תזונתי גבוה יותר בשל תכולת סיבים תזונתיים גבוהה.

הסיבים התזונתיים מסייעים בעיכול ומספקים ויטמינים מקבוצת B ומינרלים כמו זרחן, מגנזיום ואשלגן הדרושים לגופינו.

עם זאת, שימו לב, מצה מקמח מלא מכילה בדיוק את אותן הקלוריות כמו מצה רגילה.

כמו כן ניתן להחליף  את המצה ב-3 פריכות אורז מלא לאוכלי קטניות שביננו.

מצה עם שוקולד- כמה זה  עולה לנו?

מי לא זוכר מילדותו  (או לא רק מילדותו..) את מגדל המצה עם השוקולד?

מגדל מצות כזה יעלה לנו בין 230-350 קלוריות .

מצה? לא כחלק מהארוחה מבושלת!

גם בארוחות במהלך השנה לא מומלץ להוסיף לחם לארוחה המכילה כבר פחמימה

, וכך הדין לגבי הארוחות בחג:

מומלץ לוותר על המצה לא כשברים בתוך המרק ולא לצד המנה העיקרית.

לספור את המצות!  (בהכנת מצה בריי (חביתת מצה) כדאי להחליט מראש על כמות לסועד

מומלץ עד מצה וחצי  לסועד , לא לשבור כמות לא ידועה של מצות שיהפכו למנה עשירה בקלוריות שיכולה להגיע ל-280-300 קלוריות.
לשתות הרבה מים-

רצוי לשתות כוס מים לפני ואחרי האוכל על מנת למנוע מצבי עצירות.
קניידלעך- אותם כדורים לבנים שכל כך מתאימים עם המרק-  כל 2 כדורי קניידלך שווים לפרוסת לחם. לכן אפשר להסתפק בקניידלך אחד אותו נחתוך במרק במקום 3-4 יחידות .
גפילטע פיש- קציצה זו עשויה מדג הבריכה השמן -קרפיון,

לרוב מכילה גם סוכר וגודלה גדול יותר מקציצה ממוצעת- לכן כדאי שנסתפק בקציצה אחת בלבד

מנה מכילה כ 150 קלוריות.

גם דג החריימה מכיל בערך כמות קלוריות דומה וזאת בשל הרוטב עתיר השמן, המנעו מאכילת מצה עם הדג, המצה לא סופגת את הרטבים ולכן מיותרת.

כבד קצוץ- מנה טעימה אך עתירת קלוריות וכולסטרול  4כפות קטנות = 140-160 קלוריות.

חרוסת- אותה תערובת של תפוחי עץ, אגוזים ותמרים  טעימה מאוד-

1 כף = 35-55  קלוריות
עוגיות חג הפסח- עוגיות אלו עשויות ברובן מקוקוס ובוטנים-

מכילות כמויות גדולות מאוד של קלוריות ושומן )(סביב 90-130 קלוריות לעוגייה אחת!)

נסו להסתפק בעוגייה אחת ואם אפשר ,פשוט לא להכניס לבית ולא להעמיד באופן גלוי על השולחן לאורך החג

במקום לאכול פרי.
לחמנייה של פסח- לחמנייה אחת  קטנה  מכילה כ 140 קלוריות- וזאת בשל כמות השמן הגדולה שבהן

טיפים כללים לשמירה על המשקל בחג
חזרה לשגרה-

חשוב לזכור גם אם "השתוללתם " בפסח ולא אכלתם על פי התכנית עמה הגעתם מראש-

מומלץ לחזור כבר למחרת לשגרה.

אף ארוחה אינה הרת אסון אלא ההמשכיות שלה.

משפטים כמו " גם ככה הרסתי את הדיאטה"   יש למחוק ולחזור למחרת למהלך יום רגיל ולהתחיל יום חדש .

פעילות גופנית בחג-

חשוב לשלב פעילות גופנית : אם אתם בחופש- זה זמן מצוין לצאת עם הילדים,  משפחה או חברים לטיולים רגליים ופעילות בחוץ

פעילות גופנית יכולה לאזן במעט ולשרוף חלק מהקלוריות שאותם העמסנו בארוחת החג.

שתיית מים מרובה- לכל הסובלים מבעיות עיכול בעקבות המצות
-תכנון מראש

במהלך החג להחליט מראש שארוחה חמה בשרית תהיה רק פעם ביום ושאר הארוחות קלות יותר.
חג הפסח הוא חג המסמל את בוא האביב,  הבית עובר ניקיון יסודי וכדאי שנדאג גם לתחושת התחדשות וניקיון לגופינו.

חג פסח  שמח וכשר

טלי גולדנברג, דיאטנית קלינית

תגובות

תגובות

top