אכילה ממקום רגשי: על מחשבות, רגשות ואכילה

אכילה בעקבות רגשות

אכילה מקום רגשי, כולנו שמענו על התופעה, רובינו מכירים אותה באופן כזה או אחר אך רק מעטים מאיתנו מצליחים להבין איך להתייחס אליה,ולהבין אותה לעומק, ולהפסיק "לאכול את הרגשות שלנו",

אכילה רגשית כשמה כן היא,

אכילה ממקום של אי נוחות או מצוקה רגשית ולא מתוך רעב פיזיולוגי

 

מנעד הרגשות שיכולים להביא אותנו לאכול אכילה שנכנה אכילה ממקום רגשי

הוא מאוד רחב:

 דכדוך, מתח, לחץ, עלבון, פחד , חרדה, אי שקט, בדידות, בושה, אשמה, עמום ועוד..

 

הסיבות שאנו פונים לאוכל לשם הקלה נעוצות במספר גורמים,

החל מתהליך למידה שאוכל מנחם עוד מילדותנו באמצעות שרשרת העברה דורית

ובדרך שבה גדלנו והתחנכנו

לדוגמה: "בילדות, כאשר ילד נופל ואמו נהגה לומר  לו "אל תבכה, לא קרה כלום  הנה קח שוקולד …"

בצורה זו למד אותו ילד שבמקום לבכות, השוקולד, מתיקותו והחמימות הפנימית שהוא גורם לו

הם  דרך יעילה להתמודד עם כאב או קושי בצורה מהירה, יעילה ומנחמת.

סיבה נוספת היא המיידיות, הזמינות והקלות שהאוכל נמצא בסביבתנו בחברת השפע

ומספק "אקמול" זמני  לבעיות שלנו באופן רגעי ביותר מבלי להתאמץ יתר על המידה ומבלי להעמיק ו"לחפור" בבעיות שלנו.

מהלך העניינים  שמוביל לאכילה ממקום רגשי

המעניין הוא שלרוב הפעולה של אכילה ממקור רגשי היא  אוטומטיות

ולא תמיד אנו בכלל שמים לב לקשר ומהלך האירועים שהביאו אותנו בסופו של דבר לאכול כדי להרגע.

חשוב להבין שלכל אכילה ממקור רגשי יש שרשרת תהליכים

שהתרחשה טרם האכילה והובילה אותנו אליה.

אם נלמד לזהות את האירועים ואת המחשבות שנוצרו בעקבות אותם אירועים,

נוכל לזהות ולהשפיע על הרגש שנוצר מהפירוש שלנו לאירוע ובסופו של דבר גם על התגובה שלנו לרגש הזה שהיא בעצם אכילה שלא מתוך רעב אלא כמקור להרגעה ונחמה.

אירוע > פרשנות לאירוע > רגש שנוצר כתוצאה מהפרשנות >תחושה גופנית > תגובה לתחושה שנוצרה 

זה בעצם המודל שמתאר את המהלך המביא אותנו לאכול בעקבות אירועים מסויימים

דוגמא:

האירוע: ריב עם בן זוגי

מחשבות /פרשנות שלי: 1.הוא תמיד עושה אותו הדבר

2.שוב הוא חזר על הפעולה שהוא י ו ד ע במטריפה אותי

3.הוא "לא סופר אותי ממטר"

4.הוא בחיים לא ישתנה

הרגש שנוצר:  כעס, עלבון ,יאוש, עצבים

התחושה הפיזית: כיווץ, אגרוף בבטן, "פיוזים בראש עולים" , סגירות

הפעולה: אכילה כדי להרגע, כדי להרגיש בגוף נעים, כדי להעלים את האי נעימות שנוצרה אצלי.

מגיע לי לאכול משהו כי היה לי יום קשה ועכשיו גם המריבה הזו הוציאה אותי מכליי.

 

שרשרת זו יכולה לחזור על עצמה בוורסיות ומצבים שונים

ולכולם יכולה להיות תוצאה דומה:

אכילה לא רצויה שיכולה לגרום לאדם שאוכל אותה להרגיש לאחר מכן תחושה של אשמה,

חוסר מסוגלות להקפיד על דיאטה, כשלון והרס עצמי.

 

האם ייתכן שאם נעצור וננסה לתת פרשנות אחרת שאינה אוטומטית לאירוע,

נוכל לשנות את השתלשלות העיניינים לאחר מכן ולמנוע אכילה ממקום רגשי?

האירוע: ריב עם בן הזוג שלי

מחשבות /פרשנות שלי: 1.נקודת המוצא הוא שהוא לא רוצה להרע לי

2.נקודת המוצא שהוא אוהב אותי ובוודאי לא רוצה בכוונה לעצבן  או לתסכל אותי

3.אני צריכה לזכור שהוא אדם שונה ממני ומגיב אחרת  ולא תמיד לפי קו המחשבה שאני הייתי פועלת

4.האם דאגתי להבהיר לו בצורה ברורה אך ממקום נעים ומשתף מה ב ד י ו ק היה הדבר שמפריע לי /קשה לי איתו?

4.מהי פעולה שהוא עשה שכל כך פגעה/ הרגיזה אותי ולמה היא כל כך מרגיזה אותי?

5.האם ייתכן  שגם לי יש חלק בדבר ושגם אני תרמתי קודם לכן באמירה אכלשהי שגרמה לו להגיב בצורה שבה הוא הגיב?

רגש שנוצר: חמלה, ספק

התחושה הפיזית: הרפייה מהכיווץ בגוף, פחות מתח או תחושה פיזית משמעותית

הפעולה: 1.לא פונה לאוכל

2.מצליחה לשוחח איתו ממקום יותר רגוע או פחות מתגונן

3.מצליחה אולי לגרום לו להבין את נקודת המבט והרגשות שלי

ואולי למנוע הישנות של התופעה שחוזרת "שוב ושוב"

 

כלומר, המחשבות שלנו מניעות את הרגשות שלנו ומכאן את דרך ההתמודדות שלנו

כדי לעשות זאת אנו צריכים לעצור לרגע, לפני שאנו מגיבים באופן אוטומטי ולהכניס סדק באמת שאנו כה בטוחים בה,

לפעול ממקום שעוצר לרגע, חושב וייתכן  שנשבור מעגל מרושע שחוזר על עצמו שוב ושוב

הרי אף אחד לא רוצה באמת לאכול כל לילה רק בכדי לפצות את עצמו ולהרגע

זה משול לנטילת כדור אקמול 3 פעמים בלילה מול הטלויזיה כדי להתמודד עם הרגשות רק במקום אקמול השימוש הואבאוכל

אז אם האכילה רגשית מפריע לך ואין רצון לבלוע אקמול באמצעות מזון מנחם מדי יום , שווה לנסות לפעול אחרת!

 

מרגישים שסובלים מאכילה רגשית?

מוזמנים לפנות אליי לייעוץ לקבלת כלים פרקטיים לטיפול בתופעה

תגובות

תגובות

top